Zdaniem szefowej PAŻP remont istniejącej wieży na Lotnisku Chopina nie ma uzasadniania, a budowa nowej to jedyne rozwiązanie, które nie będzie ograniczało przepustowości stołecznego portu. – Nie mamy specjalnie wyjścia. Wieża z której korzystamy obecnie nie dociągnie do zakończenia budowy CPK – mówi prezes Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Prezes Polskie Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) Magdalena Jaworska-Maćkowiak broni decyzji o budowie nowej wieży kontroli lotów dla Lotniska Chopina. Przypomina przy tym, że już w roku 2019 Agencja była gotowa do realizacji inwestycji i uzyskała pozwolenie na budowę, ale na realizację projektu się nie zdecydowano, argumentując to trudnościami wynikającymi z pandemii.
– Od wielu lat mamy pozwolenie na budowę nowej wieży, a obecna wymaga pilnego remontu. To jest w tej chwili najgorsza wieża pod względem warunków pracy dla kontrolerów, może poza Modlinem czy Bydgoszczą. Ma bardzo małą powierzchnię operacyjną i wkrótce będzie nam trudno za jej pomocą obsłużyć rosnący ruch na Lotnisku Chopina – mówi Jaworska-Maćkowiak.
Podkreśla przy tym, że jej remont nie ma większego sensu. Szacowane w takim scenariuszu wydatki to ok. 25 mln zł, ale nie biorą one pod uwagę konieczności stworzenia i wyposażanie na czas remontu wieży tymczasowej, co może oznaczać nawet podwojenie tych kosztów oraz możliwych strat wynikających z ograniczenia ruchu na Lotnisku Chopina. Jaworska dodaje, że PAŻP nie chce na rok, bo tyle mogłyby potrwać prace remontowe, ograniczać lotnisku i liniom lotniczym możliwości rozwoju.
– Capacity Lotniska Chopina mogłoby zostać obniżone nawet o 30%, a przecież rozmawiamy o tym, żeby przepustowość portu zwiększać, a nie zmniejszać. Chcemy budować skalę przed otwarciem CPK – zaznacza. – Nie mamy specjalnie wyjścia. Wieża z której korzystamy obecnie nie dociągnie do zakończenia budowy CPK – podkreśla szefowa PAŻP.
Głównym czynnikiem przemawiającym za budową nowej wieży jest więc rosnąca liczba pasażerów i operacji na stołecznym lotnisku oraz wysokie koszty rozwiązań alternatywnych.
Przetarg na budowę nowej wieży dla Lotniska Chopina został ogłoszony pod koniec listopada. Obecnie trwa postępowanie, które wyłoni wykonawcę inwestycji. Szacowany koszt to ok. 100 mln zł, a inwestycja powinna być gotowa pod koniec 2027 r.
Osobną kwestią pozostaje przyszłość wieży dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ubiegłym roku umowę na jej projekt CPK podpisało z biurem projektowym JSK Architekci. – Kwestia wyboru najbardziej optymalnego rozwiązania w tym zakresie jest przedmiotem analiz w CPK. Póki budowa się nie zaczęła mamy jeszcze czas żeby się zastanowić nad rozwiązaniem. Decyzja będzie należała do ministra, po rekomendacjach naszych i CPK. Mamy na nią jeszcze kilka miesięcy – mówi Jaworska-Maćkowiak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.